Partnerzy serwisu:
Pasażer

Opolskie: Jednostek spalinowych wciąż brakuje. Pasażerowie pytają o audyt

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Opolskie: Jednostek spalinowych wciąż brakuje. Pasażerowie pytają o audyt
fot. Roman Czubiński, 2010 r.
Liczba połączeń w województwie opolskim odwoływanych z powodu awarii taboru spalinowego jest coraz większa. Polregio zapowiada przywracanie do ruchu kolejnych jednostek po naprawach, lecz nie informuje o ewentualnych próbach rozwiązania problemu poprzez sprowadzanie pojazdów z innych zakładów lub ich dzierżawę od podmiotów zewnętrznych. Urząd Marszałkowski zapowiada zakup nowych pojazdów dla linii niezelektryfikowanych, jednak zanim wejdą one do służby, będzie musiało minąć kolejnych kilka lat.

Autorzy listu do naszej Redakcji podpisują się jako Zespół Obrony Kolei Dolnośląskiej. W ich ocenie od 21 grudnia 2024 roku pasażerowie na Opolszczyźnie mają do czynienia z „loterią przewozową”. – Na wszystkich liniach niezelektryfikowanych codziennie są odwoływane pociągi, a podróżni muszą korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Nikt nie może być pewny stabilnego dojazdu do pracy koleją – podnoszą. W istocie, na stronie internetowej Polregio można znaleźć komunikaty o autobusowej komunikacji zastępczej, uruchamianej za pociągi Kędzierzyn-Koźle – Nysa (nie po raz pierwszy w ostatnim roku), Nysa – Opole czy Nysa – Brzeg. – Połączenia często są odwoływane na ostatnią chwilę, a podróżni są zaskakiwani i dowiadują się o tym fakcie w ostatniej chwili, często dopiero na stacji przed odjazdem pociągu – dodają Czytelnicy. W efekcie frekwencja w pociągach maleje.

Czytelnicy: Mniej niż 40% pojazdów sprawnych

Choć – jak przypominają nasi Czytelnicy – problem ten już od dawna powtarza się co roku (również my opisywaliśmy go niejednokrotnie), tym razem jego skala ma być wyjątkowo duża. Zdaniem nadawców listu spośród 11 wagonów motorowych i spalinowych zespołów trakcyjnych opolskiego zakładu Polregio sprawne są dziś tylko 4 (podczas gdy do realizacji rozkładu potrzeba co najmniej 7). Sytuację pogarsza jeszcze duża awaryjność jedynego posiadanego wagonu serii SA109.

– Zadziwiające jest to, że w porównaniu do innych województw w Polsce ani przewoźnik, ani Opolski Urząd Marszałkowski nic w tej sprawie nie robią, aby ustabilizować sytuację przewozową na Opolszczyźnie. Nikt do tej pory nie zdecydował o dzierżawie spalinowych pojazdów od SKPL, które ma ich mnóstwo, a także w swojej flocie posiada wagony i lokomotywy spalinowe – krytykują autorzy. W lutym władze regionu deklarowały, że zastanowią się nad takim rozwiązaniem. Nie sprowadzono także zastępczych składów wagonowych z innych oddziałów Polregio. W liście pojawia się postulat przeprowadzenia w opolskim oddziale audytu oraz wymiany jego kierownictwa.

Polregio: Kumulacja napraw. Nie pierwsza i pewnie nie ostatnia

Zespół prasowy Polregio tłumaczy utrudnienia w województwie opolskim awariami taboru spalinowego. – Trwa naprawa pojazdów SA137-003, SA134-012 oraz SA134-014. Z uwagi na to, że zakres uszkodzeń wymaga zaawansowanych prac na silnikach i przekładniach, przywrócenie składów do ruchu planowane jest na połowę stycznia 2025 r. – informuje przewoźnik.

Na to nałożyły się jeszcze przeglądy P4.2 trzech wagonów serii SA103. – Ich realizacja w przypadku SA103-003 oraz SA103-004 potrwa do końca II kwartału 2025 r., a w przypadku SA103-014 zakończy się w III kwartale 2025 r. – zapowiada Polregio. Nie wiadomo jednak, czy z punktu widzenia pasażerów przyniesie to poprawę sytuacji: do czasu przywrócenia wskazanych jednostek do eksploatacji mogą wszak zostać wyłączone z ruchu inne pojazdy. Poprzednio przewoźnik zapowiadał, że na stabilizację od września pozwolą przeglądy i naprawy zakończone w sierpniu, czego jednak nie udało się osiągnąć.

Spółka nie odpowiedziała na pytanie o konkretne środki zaradcze, jakie podjęła, by rozkład jazdy zaczął być w pełni realizowany. – Podróżnym został zapewniony transport zastępczy w postaci komunikacji autobusowej. Wspólnie z samorządem województwa opolskiego pracujemy nad planem pozyskania nowych pojazdów i modernizacji tych obecnie eksploatowanych – napisali tylko przedstawiciele Polregio.

Ma być przetarg na Diesle. A hybrydy?

Spytaliśmy też przewoźnika (oraz organizatora transportu, który jeszcze nie przysłał odpowiedzi) o to, czy istnieje obawa przed powtórką sytuacji z województwa lubuskiego, w którym odwoływanie pociągów przybrało charakter permanentny. Problem ma charakter ponadregionalny: również z województwa podlaskiego napływają sygnały o coraz częstszym odwoływaniu pociągów na liniach pozbawionych sieci trakcyjnej.

Z negatywna oceną naszych Czytelników spotkał się też brak przetargu na zakup taboru hybrydowego, którego pozyskanie miało warunkować wznowienie zlikwidowanych w grudniu 2023 r. bezpośrednich kursów Nysa – Wrocław. Warto jednak przypomnieć, że ostatniego dnia ubiegłego roku – przy okazji podpisywania umowy z Pesą na 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 3.0 – przedstawiciele samorządu województwa zapowiedzieli ogłoszenie przetargu na nowe pojazdy spalinowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opolskie: Umowa z Pesą na Elfy 3.0. Może być ich nawet 20

Tabor i technika

Powstaną Koleje Lubuskie? Województwo rozczarowane Polregio

Prawo i polityka

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Pasażer

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Łukasz Malinowski, współpraca Jakub Rösler 24 grudnia 2024

PKP Intercity: Na razie wciąż konieczny wynajem taboru spalinowego

Tabor i technika

PKP Intercity: Na razie wciąż konieczny wynajem taboru spalinowego

Roman Czubiński, Łukasz Malinowski 27 maja 2024

Zobacz również:

Opolskie: Umowa z Pesą na Elfy 3.0. Może być ich nawet 20

Tabor i technika

Powstaną Koleje Lubuskie? Województwo rozczarowane Polregio

Prawo i polityka

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Pasażer

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Łukasz Malinowski, współpraca Jakub Rösler 24 grudnia 2024

PKP Intercity: Na razie wciąż konieczny wynajem taboru spalinowego

Tabor i technika

PKP Intercity: Na razie wciąż konieczny wynajem taboru spalinowego

Roman Czubiński, Łukasz Malinowski 27 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5